Ahad, 18 Januari 2009

Terengganu - Jauh di mata

Kuala Terengganu - Jauh di mata jauh di hati

Lama Pak Su tak menulis.....hampir beberapa minggu. Bukan tinggal terus tapi banyak tulisan Pak Su sumbangkan ke blog kekawan.
Keputusan pilihanraya kecil P038 Kuala Terangganu telah diketahui umum. Sudah jelas dan nyata bahawa, bahawa UMNO dan BN ditolak sebahagian rakyat. Fonomena ini semakin berkembang biak macam bunga kembang semangkok. Pasai apa jadi lagu tu. Pasai apa orang Tengganu tolah UMNO tolah BN. Siang malam Tok Najib ada kat sana....tengok dan selesai masalah rakyat, umum itu umum ini....pendek kata macam-macam yang ada kaitan dengan penduduk setempat dan negara umumnya.

Semua pakat berkempen ahkirnya Pakatan Rakyat juga yang depa pilih. BN tok kiralah...saluran apa yang kita tak guna...Radio, TV, pentas ceramah, ceramah rumah ke rumah, dan bermacam lagi. Tut-tut PR juga yang depa undi. Nak kata apa lagi orang yang kalah....kita akan kaji punca kekalahan, kita akan terus bekerja kuat, kita akan teruskan proses meremajakan parti, dan macam-macam lagilah yang kita akan itu dan akan ini............

Langkawi....
Macamlah juga di Langkawi. Setelah mesyuarat bahagian selesai sampai lani tak nampak pun agenda yang mampu membuat pewakilan tersenyum puas. Ada la kot satu dua yang depa buat. Kerja buat ni bukan boleh ikut musim....kena buat sepanjang tempoh berkuasa secara berkala. Buat buat macam melepas batok kat tangga.

Jawatan kuasa biro bahagian yang diberi kuasa patut guna kuasa untuk anjur program. Bukan setakat pi mai mesyuarat dan sambut orang besar sana-sini. Bukan program peknga. Orang UMNO nak lihat, pewakilan nak tengok, pengundi nak tengok dan bakal pengundi juga nak tengok dengan mata kepala depa apa wakil rakyat kita boleh dan mampu buat, Bagaimana permasaalahan mereka dikenal pasti dan diselesaikan dengan sesegera mungkin. Bagaimana peluang ekonomi terus diwujudkan dan dirancakkan. Pendek kata. Kalau wakil rakyat, ketua bahagian bijak sana dan bijak sini rasanya program masyarakat akan jadi padat dengan bergerak aktif dengan mengerakkan setiap biro. Kalau yang pegang biro mandom..........mandomlah jadinya. Kalau yang pegang teraju tu cedas........cedaslah jadinya.

Bila semuanya mandom kesannya seperti berlaku kat Terangganu. waktu tu nak buat apadah....air mata darah pun tak berguna lagi. Nasib baik PAS kalau DAP cam mana? Sebab tu kita kena tak boleh jadi mandom. Takut nanti dalam pilihanraya akan datang orang akan terus beraleh arah......termasuk orang-orang UMNO sendiri.

Bagi Pak Su.....................beras secupak kita kena buat supaya dia jadi segantang.



Tiada ulasan: