Ahad, 19 Oktober 2008

Dayung sudah di tangan; Perahu sudah di tambatan

Ahad, 18 Oktober, jam 11.45 malam.

Petang tadi selesai sudah UMNO Langkawi bersidang. Macam tahun-tahun yang lalu. Mesyuarat ikut agenda dan berjalan lancar. Tahniah kepada perwakilan dan juga kepada pengerusi tetap persidangan kerna kerjasama yang dapat diterjemahkan dengan wajar.

Seramai 359 perwakilan mewakili seluruh pusuk cawangan dapat hadir menunaikan tanggung jawab mereka. Macam-macam fesyen....maklumkan tahun pemilihan. nampak ramai yang sibuk, kalut.....ramai juga yang buat-buat sibuk dan buat-buat kalut.

Paksu tak teringin nak ulas pasal bab calon mencalon ni. Itu hak perwakilan nak calon siapa yang depa fikir sesuai. Hasrat akar umbi katakan.

Yang Paksu nak sentuh pasal proses pengiraan undi. Mungkin ramai sangat calon yang dicalonkan dan menerima pencalonan....sehingga menyebabkan keputusan pengundian hanya dapat dibuat pada jam 11.50 malam. Meleleh peluh orang yang kira undi.....meleleh peluh wakil-wakil calon......apatah lagi puak-puak UMNO yang bertanding. Regu mana yang akan bertepuk sorak, regu mana yang memendam rasa. Itulah adat bertanding....ada kalah menang.

Yang menang tahniah diucapkan. Banyak kerja buat menunggu anda. Orang nak tengok manifesto lobi yang dibawa....PEMBAHARUAN. Kena mula lah buat kerja pembaharuan.... Yang tak elok pada sudut pandang anda yang telah dibuat oleh team lama....eloklah ambik pengajaran. Ahli UMNO akar umbi nak tengok siri pembaharuan yang nak dibuat. Paksu rasa kita kena bagi masa pada team kepimpinan bahagian yang baru..buat persediaaan . Tapi janganlah ambil masa panjang sangat....nanti orang meluat.

Dengar cerita dah ada team baru akan dibentuk menjelang pemilihan 2011 nanti. Siapa puak-puak tu pulak. Puak mana pulak Paksu? Tanya seorang rakan Paksu dari Kepulauan. Ada la....dengar kata depa nak tunggu 6 bulan....nak tengok takwim agenda bertindak kepimpinan baru bahagian. Kalau tak dak juga...dengar ceritanya depa nak lancar BERJASA - satu badan bertindak UMNO peringkat akar umbi untuk mencabar kepimpinan masa kini pada 2011 nanti. Kalau betul lah.....ada baik ada buruknya. Yang baiknya ini menjadi peringatan kepada kepimpinan baru agar segera bertindak. Yang buruknya UMNO langkawi akan ujud kumpulan arah pendekatan yang berbeda. Berwawasan kumpulan ini. Bagi Paksu buatlah apa yang baik u ntuk orang-orang Melayu Langkawi. KIta kena kembalikan maruah kita dan pastikan orang akan terus menyokong kita dalam pilihanraya yang akan datang. Pemimpin datang dan pergi. Survival bangsa dan parti harus diutamakan.

Biarlah kepimpinan baru buat kerja. Banyak cabaran kerja menunggu mereka. Kita nak lihat biro-biro UMNO Bahagian hidup dengan program yang selari dengan hasrat UMNO pusat serta hasrat setempat. Kita nak lihat soal ekonomi serta agenda pendidikan diberikan keutamaan. Kita nak lihat pendekatan Islam sebagai satu cara hidup dapat diterjemahkan dalam bentuk tindakan. KIta tak mau dengar alasan.......kita tak mahu dengar lagu lama. Kita berharap Ketua Bahagian yang baru serta teamnya yang telah diset dari awal lagi akan mendapat hidayah dan petunjuk ke arah kebaikan.

Paksu..turut teruja nak menanti agenda pembaharuan kepimpinan UMNO Bahagian yang baru.
Selamat berjuang.....selamat berkhidmat. Pada team yang lama ....terima kasih atas segala kebaikan yang telah anda perjuangan. Muga mendapat keredhaaan dari Allah SWT jua.


Hingga jumpa lagi.....

Tiada ulasan: