Sabtu, 11 Oktober 2008

Pemuda Langkawi...harapan yang diperbaharui

Tahniah....dengar cerita petang tadi 11/10/2008 pergerakan cabang Pemuda Umno telah selesai bersidang. Ramai juga Paksu dengar orang-orang muda pakat mai. Baguslah. Selama ni partai-partai persaing UMNO memberikan gambaran yang amat salah kepada khalayak diluar sana ..... yang kononya orang muda dah mula lari dari UMNO. Sampaikan ada yang nak tolong baca talkin untuk UMNO. Ternyata itu semua strategi untuk melemahkan moral ahli UMNO yang tak berapa kuat imannya.

Semua orang tahu UMNO kalah di Kedah. Kerajaan BN tumbang. Ayer mata berlenang tok sah kot kiralah. Yang first time jadi calon dan tergolek ramai juga. Kata-kata sinis seperti; kalaulah berok ditaja jadi calon BN pun akan menang kalau lawan dengan mana-mana calon pembangkang dah tak relevan lagi kini. Dulu pakat bersamun nak jadi calon YB. Lani depa kena pikir dua kali. Yang kukuh ekonomi tak pa la. Kalau kalah depa masih ada sumber ekonomi untuk terus bernafas. Yang jadi penyelia Kemas mithalnya.... yang kerja kecik-kecik tu kena fikirlah panjang sikit. Politik patut padan sajalah. Tak payahlah nak terus tanam azam nak jadi YB. Apa yang syok sangat jadi YB Paksu pun tak berapa ngerti. Bila kalah baru terfikir...aku la ni dah tak ade kerja. Nak buat kerja apa nak bela anak bini. Dulu takpa juga.....kalau kalah....busuk2 boleh jadi director dalam mana-mana GLC. La tak dak lah chance lagu tu........


Umno kalah sebab orang tak pangkah UMNO masa pilihanraya lalu. Katanya saluran 4 yang ada sikit masalah. Ya ke? Sikit masalah ke banyak masalah. Badan yang jaga orang muda selama ni buat apa? Nak pi ke Kutub Utara...terjun sana terjun sini....habis duit ringgit banyak juga.....ada ke banyak membantu kepada kelangsungan politik Melayu. Pemuda UMNO Pusat buat apa? Tak kan dok tidoq atas pusat saja kot? Sibuk kot!..........sampai tak dan tengok bab orang-orang muda. Meeting antara depa pun dengar kata jarang buat. Sibuk dengan tugas Menteri....sibuk dengan tugas itu ini, begitu begini. Sesetengah tu sibuk dengan projek......maklumkah nak golongan pertengahan kena la kalut sikit.


Di akar umbi kita faham la sikit-sikit pasai sibuk. Tapi ada juga yang buat2 sibuk.....angkat telefon saja bila berjerembat dengan depa. Siapa dan apa yang depa telefon depa saja yang tau. Yang menyebuk telah lah. Kononnya mereka penggerak, merekalah mastermind....dan macam-macam lagi. Sampai HINDRAF naik tocang pun, Pemuda Pusat tak dan nak keluarkan statement balas.


Bila suara dan masalah orang muda depa ambik main.....ni lah jadinya. Padan muka. Lepas tu kalutlah puak-puak ni buat hipotesis punca kekalahan....nak bentang kat Dato Ketua. Kononnya mereka dah all out. Silap pilih calon la, kena sebotaj la dan macam-macam alasan lagi. Sebab kalah tak bagi cuku kuota kat pemuda. Pemuda jauh hati. Kalu pilih dia jadi calon di kawasan2 tertentu, masalah tak kan timbul. Kalut-Kalut...semua jadi kalut. Ni la bila kita dikelilingi dan fikiran pemimpin diserabuti dengan puak-puak pengampu dan puak-puak projek. Adat la Paksu...nak buat macam mana.....orang kalah mencari alasan....orang menang mencari cara.


Rupanya dalam mencari ketua atau mencari pemimpin ni.....pertama baik, kedua budi dan ketiga pandai. tak kurang penting juga pemimpin tu kena ada masa untuk pergerakan yang dia pimpin. Kalau kalut sangat dengan kerja lain.....baiklah letak jawatan.....atau lebih cantik lagi....janganlah bertanding. Bagilah masa dan peluang kepada orang yang serious nak berkhidmat. Janganlah ada hendaknya nak tawar jadi pemimpin tu dalam mana-mana peringkat sekalipun...tak faham sejarah perjuangan UMNO, tak faham visi dan misi UMNO. Apatah lagi yang tak faham dan sensitif kepada keperluan dan cabaran menanti. Kita nak pemimpin yang proaktif, punya visi dan misi yang jelas dan mampu diterjemahkan dalam bentuk pelaksanaan. Kita mahu pemimpin yang mampu mengerekkan saf jawatan kuasanya seiring serta selari dengan agenda perjuangan Melayu yaitu memartabatkan agama , bangsa dan negara. Kita mahu pemimpin yang berteraskan orantasi keputusan. Kita mahu pemimpin yang berhemah, baik hati budi serta berpegang dan mampu mempertahankan nilai dan budaya Melayu.


Keris telah dihunus....gendang telah dipalu.....perwakilah telah membuat keputusannya memilih kepimpinan pergerakan pemuda bahagian....keputusan telah diumumkan.......kini tibalah saat dan ketikanya untuk kepimpinan baru mengorak langkah panglima, menyusun agenda melaksanakan kata demi kelangsungan bangsa. Inilah masa ketikanya untuk yang tewas untuk terus menyokong segala usaha murni yang bakal dilaksana. Tak usahlah membawa diri seperti lirik lagu Si Sanisah Huri.


Lani siapa yang jadi ahli MT Pergerakan Pemuda harus punya keiklasan dan kekentalan semangat azam dan tekad yang bulat dalam kontrak mengembalikan maruah yang hilang. Bagaimana nak menawan hati golongan muda-mudi.....apa gerak kerja yang sesuai...apa yang patut didahulukan dan apa yang patut dikemudiankan atau apa yang patut dipinggirkan. Itu tugas Pemuda. Biar pemuda fikir.....gunakan ketajaman akal fikiran untuk meyelesaiakn masalah. Jangan biarkan masalah menjadi wabak yang akhirnya orang membacakan talkin Untuk UMNO>


Hingga berjumpa lagi

Tiada ulasan: