Ahad, 7 September 2008

Sejarah dan tawarikh .......watak sang sapurba.

Assalamulaikum and very good morning...... Betoi ka tajuk aku kali ni. Biarlah asalkan isinya kira ok dah lah. Kalam pertama orang ramai dan ramai orang boleh terima. Benda yang universal.....boleh diterima pakai pagi dan petang, siang maupun malam. Yang very good morning ni......susah sikit nak diterima pakai. Kita kena tau sejarahnya....baru boleh pakai. Good morning tak boleh diucapkan pada waktu tengah hari ataupun pada waktu petang maupun di waktu lain..selain waktu pagi sahaja.

Apa benda semua ni? Tanya kawan paksu yang tak faham. Bukan dia tak sekolah.....tapi dia keliru dan dikelirukan dengan bahasa yang diputarbelitkan untuk memberi makna dan kesan yang berbeza. Itu lah manusia.

Melayu dan
sejarah peradaban
Orang Melayu kaya dengan sejarahnya. Kaya dengan budayanya. Kaya dengan perwatakannya. Paksu bukannya tau sangat pasai sejarah. Maklumlah paksu orang teknikal.....tak mengaji pasai sejarah sangat. Ada la sikit-sikit ambil tau. Tak mau nanti dikata orang buta sejarah. Nak jadi pemimpin kena tau sejarah. Pemimpin yang tak tau sejarah tak layak jadi pemimpin...... maksud paksu tak cukup sekupang nak jadi pemimpin. Tak cukup ciri-ciri pemimpin. Mau ke tidaknya..... dia kena tau la pasal partinya......Bila ditubuhkan, kenapa ditubuhkan, mengapa ditubuhkan, bila diharamkan, kenapa diharamkan, lama mana diharamkan, siapa yang mengharamkan, siapa pemimpin terdahulu, apakah arah perjuangannya dan sebagainya. Kalau dia tau tentang tu......barulah dia bersedia dan ada ciri jadi pemimpin yang baik.
Tak kira bidang apa dia mengaji....kedoktoran, kejuruteraan, pertanian, perubatan atau apa aje...dia kena tau dan ambil kisah mengenai sejarah......terutamanya sejarah disiplin ilmu yang dipelajari.

Jangan jadi macam orang singapura.....negeri yang pernah dilanggar todak.....satu ketika dulu mereka meletak tepi akan kepentingan bahasa cina/mandarin/hokkien atas alasan rapuh. Mereka mengutamakan bahasa Inggeris sehingga generasi muda tak tau cakap mandarin/hokkien/cina. Hilang kecinaan mereka. Babi pun dah tak mau depa makan....ceritanya. Tapi lani bila negara Tiongkok muncul sebagai kuasa gergasi ekonomi dunia, depa baru kelam kabut...pasai tak ramai rakyat depa boleh menguasai bahasa cina....bahasa komunikasi bahasa perdagangan orang Cina di Tanah Besar China.

Kalau kita selam lebih dalam lagi..........kalau ditanya siapa yang membuka Temasik / kota singa / Singapura.....anda tahu apa jawapan depa? Jawab depa bukan seperti yang kita sangka iaitu Sang Nila Utama, tetapi Sir Stamford Raffles. Depa ubah sejarah....atas kepentingan mereka yang mereka sendiri tahu. Kita tak tahu kenapa dan mengapa terjadi begitu. Sebab itulah mereka dengan menggunakan kebijaksanaan berjaya merampas Pulau Batu Putih dari kita yang sejarahnya memang hak Persekutuan tanah Melayu, melalui kerajaan Johor. Bagaimana pula mengenai Tanah Keretapi Tanah Melayu di negara mereka? Ada mungkin ada jawapan awalnya.

Melayu Neutro....Melayu Proto
Melayu sendiri pun ada sejarahnya sendiri di Tanah Melayu...sekarang Malaysia. Adalah dipercayai bahawa kelompok pertama Melayu yang berhijrah dari Tanah Tinggi Yunan satu ketika dahulu bermastautin di Tanah Melayu ..... tapi waktu tu tak lah lagi di panggil Tanah Melayu....apatah lagi Malaya yang kini Malaysia. Kelompok yang besar tu tinggal di kaki bukit, pinggir hutan dan tebing sungai....yang kini dikenali sebagai orang asli; atau orang melayu asli. Ya lah masa itu bukannya moden lagi. Masa tu mana ada kampong macam la. JKKK pun ada, apatah lagi wakil rakyat.

Lepas tu satu kelompok yang lebih besar datang dan bermastautin di Tanah Melayu. Depa tinggal di kawasan pantai dan sekitarnya....dan secara tak langsung menolak kumpulan penghijrah yang pertama tadi jauh ke dalam hutan. Puak yang ni di gelar Melayu Neutro. Puak Proto dan Puak Nuetro tinggal disini sehingga mereka beranak pinak dan berkembang biak dan menjadi penduduk majoriti. Masa tu tak ada puak lain. Tak ada puak Cina ; tak ada puak India. Tak ada penjajah pun lagi.


Pendatang Baru......Cina dan India
Puak Cina dan Puak India hanya dibawa masuk ke Tanah Melayu oleh penjajah Inggeris ketika negara Great Britain sedang mengalami revolusi perindustrian. Mat Salleh memerlukan rempah ratus serta bijih timah dan sebagainya untuk memenuhi keperluan mereka. Puak pendatang baru tersebut di bawa masuk sebagai buruh kasar untuk bekerja di ladang dan di lombong milik penjajah Inggeris. Itu sejarah kemasukan bangsa Cina dan India ke Tanah Melayu sungguh pun British mula bertapak di Tanah Melayu sekitar tahun 1786 melalui Syarikat Hindia Timur British yang memajak Pulau Pinang dari Sultan Kedah. Sejarah tetap sejarah. Sejarah juga mengesahkan prinsip jus soli dan lex soli diterima pakai untuk mengesahkan kewarganegaraan pendatang sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu dengan beberapa syarat dan persetujuan yang jelas mengenai Hak dan Keistimewaan Orang-Orang Melayu dan Agama Islam sebagai agama resmi.

Tender dan sebut harga untuk sejarah baru kependudukan.....
Kita tak boleh lupa sejarah. Apatah lagi jika kita berstatus pemimpin partai politik. Pemimpin yang gagal sejarah tak layak jadi pemimpin. Baru-baru baik dalam radio atau TV ramai pemimpin dari parti komponen BN tenyeh UMNO sebagai tulang belakang BN lantaran prestasi merudum BN dalam pilihan raya ke 12. Mereka mahukan pembaharuan dalam BN. Pembaharuan yang macam mana depa mau? Pemimpin UMNO mesti bersikap terbuka. Keterbukaan tidak bermaksud kepentingan Melayu dinodai semata-mata akur dengan tuntutan bertali arus serta tekanan bersistematik pemimpin bukan Melayu terhadap kepimpinan UMNO.

Pemimpin Melayu tidak harus cepat melatah. Sejarah melatah berkait rapat dengan Melayu. Pemimpin Melayu dah hantar seorang bertaraf menteri ke China untuk menjelaskan dan memohon maaf kepada Kerajaan China atas kononnya berlaku perilaku buruk polis kepada seorang warga China yang di tahan di lokap polis. Last-last baru tau tahanan tersebut rupanya rakyat Malaysia sendiri. Kita mau pemimpin Melayu dari First Grade dari segi pemikiran dan tindakan yang sentiasa konsisten. Kita mau pemimpin yang naik dari bawah....yang biasa jadi gurkha.....yang biasa jadi balaci.....bukan dijulang naik atas kapisiti pengaruh seseorang dan stail semata-mata.

Baru-baru ini juga seorang pemimpin Melayu di Bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang digasak dengan komen negatif oleh sebahagian pemimpin utama parti komponen. Sehingga Timbalan Presiden UMNO sendiri membuat kenyataan di media utama yang memohon maaf kepada orang bukan Melayu. Apa cerita ni..........Ramai orang Melayu keliru dan kurang puas hati. Bagus dari satu segi...tapi satu sudut yang lain pula......sekali lagi merujuk kepada latahan melayu. Selang sari Yg.Bhg Datuk Ketua Bahagian membuat kenyataan yang turut disiarkan oleh TV dan akbar arus perdana yang menjelaskan peristiwa sebenar kenyataan beliau yang kononnya dibuat semasa berkempen di Pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh. Kita tak tau cerita sebenar. Yang kemasnya kenyataan balas
Yg.Bhg Datuk Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu dikelilingi oleh sebahagian besar pemimpin UMNO negeri tanda sokongan.

Kita tak boleh memadam catatan sejarah. Sejarah diceritakan bukan untuk menimbulkan keresahan...apatah lagi untuk meniupkan api persengketaan perkauman......bukan bertujuan untuk membangkitkan ketidakstabilan keselamatan dalam negeri dan ketenteraman awam. Sejarah diceritakan untuk mengingatkan kita tentang sesuatu yang kita semakin lupa dan menyedarkan kita tentang diri kita dan masa depan kita. Bila paksu tanya beberapa kawan, mereka juga sependapat dengan paksu dengan pendirian tegas
Yg.Bhg Datuk Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu. Tahniah atas prinsip ketegasan, keberanian yang di pegang olehnya.

Sepatutnya yang patut dikenakan tindakan tegas bukannya
Yg.Bhg Datuk Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu; sebaliknya wartawan Nan Yang Siang Pau. Wartawan itulah yang meniupkan sentimen perkauman atas nama kebebasan media. Beliau mungkin punyai agenda tersendiri dan tersembunyi. Siapa di belakang beliau? Menyedari keceluparan mereka mendesak UMNO mengambil tindakan terhadap Yg.Bhg Datuk Ketua Bahagian UMNO Bukit Bendera itu silap, selang beberapa hari mereka sendiri meminta isu itu ditamatkan. Mereka yang memutarkan lagu.....kini mereka meinta orang lain memberhentikannya. Apa jenis pemimpin macam ni. Tu lah....rupanya budaya melatah dah merebak. Wabak ini mungkin berbahaya. Pembawa virus ini perlu dikenalpasti dan tidak harus berada dipersada politik Malaysia.

Kesan dan akibat ......
Setiap keputusan yang kita buat setiap hari akan memberi impak. Sebagai pemimpin Melayu.....kita harus sentiasa sedar tentang tuntutan semasa orang-orang Melayu samaada yang dipimpin atau yang diwakili. Kita harus membuat lonjakan berganda jika kita ingin berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di bumi Malaysia. Kita harus meletakkan keutamaan untuk membangunkan modal insan Melayu serta jati diri orang-orang Melayu. Kita mesti melahirkan seramai dan sesingkat mungkin masyarakat Melayu Perdagangan dan Perindustrian. Kita
mesti melahirkan seramai dan sesingkat mungkin masyarakat Melayu yang menguasai pelbagai cabang disiplin ilmu pengetahuan. Kita harus mempertahankan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu, Agama Islam dan Institusi Beraja dari sebarang usaha luar dan dalam termasuk dari pemimpin UMNO sendiri yang tindakan dan keputusan sedar atau tidak sedar mereka yang boleh menjahanamkan bangsa Melayu. Allahuakbnar. wassalam.



Tiada ulasan: